Edukacyjna rola kopalni soli „Wieliczka” – wczoraj i dziś

Authors

  • Kajetan d'Obyrn Kopalnia Soli „Wieliczka” S.A. 32-020 Wieliczka, Park św. Kingi 1; Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska, Politechnika Krakowska 31-155 Kraków ul. Warszawska 24
  • Jerzy Przybyło Kopalnia Soli „Wieliczka” S.A. 32-020 Wieliczka, Park św. Kingi 1

DOI:

https://doi.org/10.7494/geol.2013.39.3.301

Keywords:

Salt Mine Wieliczka, salt deposit, education, teaching, geoturism

Abstract

Przez stulecia istnienia Kopalni Wieliczka stopniowo kształtowała się jej rola dydaktyczna.

W wiekach XVI-XVII z zagadnieniami eksploatacji złoża zapoznawały się europejskie  elity. Po I rozbiorze Polski austriaccy zarządcy kopalni rozpoczęli organizować trasy dla masowej turystyki.

Po odzyskaniu niepodległości bliskie związki połączyły kopalnię z Akademią Górniczą (późniejszą Akademią Górniczo-Hutniczą)

Pod koniec lat 90. XX i w początkowych latach wieku XXI edukacja w kopalni bazowała na sieci stanowisk dokumentacyjnych przyrody nieożywionej oraz rezerwacie „Groty Kryształowe”. Od 2009 roku oparto ją  na trasie „Tajemnice wielickiej kopalni”.

W latach 2001-2012 zajęcia odbywały się dla studentów Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Poznańskiego, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Śląskiej, a także studentów z zagranicy, m in. z uniwersytetów w Koszycach, Ostrawie, Parmie, Wiedniu.

W latach 2001-2012 praktyki odbyło około 4800 studentów.

Abstract: During the past centuries the industrial nature of the Salt Mine Wieliczka gradually shaped its educational character.

Only the European elite were familiar with the issues of exploiting the Wieliczka undergrounds in the 16th-17th centuries. Following the First Partition of Poland, the Austrians, began to mark routes for visitors for mass tourism.

After winning back independence, particularly close bonds connected the mine with the Academy of Mining (currently AGH University of Science and Technology).

At the end of the 1990s and at the beginning of the twenty first century the process of learning was based on a network of documentation sites and the reserve – the “Crystal Grottoes.”, and from 2009 based on route named “The Mysteries of the Wieliczka Mine”.

Apart from the AGH University of Science and Technology classes were also organised (2001-2012) for students of Jagiellonian University, Pedagogical University in Krakow, Wroclaw University, Poznan University, Silesian University, Warsaw University, Silesian University of Technology. Others student were from Kosice, Ostrava, Parma, Vienna. Approximately 4,800 persons participated in fieldwork at the Wieliczka mine between 2001-2012.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gątaszewski L. 1980. Mapa geologiczna poziomu IIn. Dokumentacja geologiczna złoża soli kamiennej Wieliczka 1980. Archiwum Działu Geologicznego Kopalni Soli Wieliczka.

Smaroń A. 1982. Dwie najstarsze relacje łacińskie o żupach krakowskich z XVI wieku. Studia i materiały do dziejów żup solnych w Polsce, XI, 117-157.

Krawczyk J. 2000. Państwowa Szkoła Górnicza w Wieliczce (1861-1933) Studia Historyczne, 43, 609-633.

Duda J. 2009. 141 spotkanie z cyklu „Wieliczka-Wieliczanie” pt. „Związki Wieliczki i Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie w 90. Lecie uczelni (1919 – 2009). Wieliczka. Wydawnictwo Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej.

d’Obyrn K. Przybyło J. & Wiewiórka W. 2010. Budowa geologiczna i techniki eksploatacji złoża w wyrobiskach nowej trasy specjalistycznej w Kopalni Soli „Wieliczka”. Geologia,3/36, 287-311

Książki zjazdów osób spoza zakładu górniczego za lata 2001 - 2012. Archiwum Działu Wentylacji i Utrzymania Ruchu Kopalni Soli Wieliczka.

Downloads

Published

2013-09-27

How to Cite

d’Obyrn, K., & Przybyło, J. (2013). Edukacyjna rola kopalni soli „Wieliczka” – wczoraj i dziś. Geology, Geophysics and Environment, 39(3), 301. https://doi.org/10.7494/geol.2013.39.3.301