Społeczne granice przyjaźni i miłości: Muzułmańscy studenci w krakowskiej  przestrzeni akademickiej

Autor

  • Maria Stojkow AGH

DOI:

https://doi.org/10.7494/human.2025.24.1.7143

Słowa kluczowe:

studenci z krajów islamskich, sieci społeczne, różnice kulturowe

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza doświadczeń społecznych muzułmańskich studentów studiujących w Krakowie, ze szczególnym uwzględnieniem ich sieci społecznych, strategii adaptacyjnych oraz barier integracyjnych. Badanie koncentruje się na procesie nawiązywania relacji przyjacielskich i romantycznych, a także na wpływie kontekstu społeczno-kulturowego i instytucjonalnego na codzienne życie studentów. Wykorzystując metodę wywiadów pogłębionych, artykuł ukazuje, w jaki sposób różnice kulturowe, bariery językowe oraz islamofobia kształtują społeczne funkcjonowanie badanej grupy. Wyniki wskazują, iż studenci pochodzący z krajów islamskich w Polsce często doświadczają trudności w budowaniu relacji z lokalnymi mieszkańcami i w większym stopniu opierają się na sieciach etnicznych oraz religijnych. Dodatkowo, kwestie tożsamości religijnej silnie wpływają na ich możliwości nawiązywania związków romantycznych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Ager, A., Strang, A. (2004). Understanding Integration: A Conceptual Framework. Journal of Refugee Studies, 17(2), 223–247. https://doi.org/10.1093/jrs/17.2.166

Buczek J. (2022) Raport: cudzoziemcy studenci i pracownicy polskich uczelni w roku akademickim 2021/2022, https://nawa.gov.pl/images/Badania-i-analizy/CUDZOZIEMCY_STUDENCI_PRACOWNICY_2021-22.pdf

Bulandra A., Kościółek J., Majcher Legawiec u., Pamuła-behrens M., Szymańska M. (2019), Charakterystyka wielokulturowego środowiska edukacyjnego w Krakowie w świetle procesów integracji, Kraków: OWiM.

Cesari, J. (2007). When Islam and Democracy Meet: Muslims in Europe and in the United States. Palgrave Macmillan.

Chen, L., Su, S., Li, X., Tam, C.,, Lin, D. (2014). Perceived discrimination, schooling arrangements, and psychological adjustments of rural-to-urban migrant children in Beijing, China. Health Psychology and Behavioral Medicine, 2(1), 713–722. https://doi.org/10.1080/21642850.2014.919865

ec.europa.eu Statistics | Eurostat

Foner, N., Alba, R. (2008). Strangers No More: Immigration and the Challenges of Integration in North America and Western Europe. Princeton University Press.

Froehlich, L., Martiny, S., Deaux, K., Mok, S. (2016). “It’s their responsibility, not ours.” Social Psychology, 47(2), 74–86. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000260

Giudici, C., Trappolini, E.,, Vicari, D. (2021). The academic performance of students with a migrant background: Evidence from a cohort enrolled at Sapienza University of Rome. Genus, 77(1). https://doi.org/10.1186/s41118-021-00145-3

Górak-Sosnowska K (2006). Platoniczna islamofobia?, psz.pl

Górak-Sosnowska, K.,, Jastrzębska, E. (2024). Uwarunkowania instytucjonalne i normatywne tworzenia pokoi do modlitwy dla muzułmanów na polskich uczelniach. Forum Teologiczne, 25, 215–231. https://doi.org/10.31648/ft.9601

Izquierdo, R.,, Darmody, M. (2017). Policy and practice in language support for newly arrived migrant children in Ireland and Spain. British Journal of Educational Studies, 67(1), 41–57. https://doi.org/10.1080/00071005.2017.1417973

Leszczensky, L.,, Kretschmer, D. (2022). Religious friendship preferences of Muslim and non-Muslim students in German schools: Bright boundaries everywhere or contingent on the proportion of Muslim classmates? Social Networks, 68, 60–69. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2021.04.005

Lu, Y.,, Zhou, H. (2013). Academic achievement and loneliness of migrant children in China: School segregation and segmented assimilation. Comparative Education Review, 57(1), 85–116. https://doi.org/10.1086/667790

Migration Studies – Review of Polish Diaspora nr 4 (182)/2021, http://www.ejournals.eu/Studia-Migracyjne/ https://doi.org/10.4467/25444972SMPP.21.060.14813 School Staff Experiences of Intercultural Teaching in Kraków – A Contribution to the Discussion on Integration Practices JAKUB KOŚCIÓŁEK1 ORCID: 0000-0001-8434-2574

Pamuła-Behrens, M. (2021). Polish teacher competencies in teaching students from migrant backgrounds in preparatory classes. Migration Studies – Review of Polish Diaspora, 4(182). https://orcid.org/0000-0002-4809-7185

Pamuła-Behrens, M.,, Szymańska, M. (2020). Teaching learners with a migrant background – teachers’ perspectives. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica, 1(56). https://orcid.org/0000-0002-4809-7185, https://orcid.org/0000-0002-7881-0957

Pettigrew, T. F., Tropp, L. R. (2006). A Meta-Analytic Test of Intergroup Contact Theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 751–783. https://doi.org/10.1037/0022-3514.90.5.751

Putri, W.,, Nursanti, A. (2020). The relationship between peer social support and academic resilience of young adult migrant students in Jakarta. International Journal of Education, 13(2), 122–130. https://doi.org/10.17509/ije.v13i2.24547

Sime, D.,, Fox, R. (2014). Migrant children, social capital, and access to services post‐migration: Transitions, negotiations, and complex agencies. Children, Society, 29(6), 524–534. https://doi.org/10.1111/chso.12092

Skowron-Nalborczyk A. (2023). Islam w Polsce – historia i współczesność, Islam w Polsce – historia i współczesność | eKAI

Tezcan, T. (2024). Gender gap in religiosity and interfaith marriage attitudes: Muslim migrants in Germany. International Journal of Intercultural Relations, 102, 102040. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2024.102040

Tezcan, T. (2024). Gender gap in religiosity and interfaith marriage attitudes: Muslim migrants in Germany. International Journal of Intercultural Relations, 102, 102040. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2024.102040

Triandafyllidou, A., Gropas, R. (Eds.). (2014). Contesting Integration: The Political Mobilization of Muslim Immigrants in Europe. Routledge.

Xiong, M., Xiao, L.,, Ye, Y. (2021). Relative deprivation and prosocial tendencies in Chinese migrant children: Testing an integrated model of perceived social support and group identity. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.658007

Zoe, D.,, Magdalini, N. (2024). Exploring the role of teachers and the community in the inclusion of migrant students in the contemporary Greek school context. American Journal of Education and Learning, 9(2), 222–233. https://doi.org/10.55284/ajel.v9i2.1222

Pliki dodatkowe

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

Stojkow, M. (2025). Społeczne granice przyjaźni i miłości: Muzułmańscy studenci w krakowskiej  przestrzeni akademickiej. Studia Humanistyczne AGH. Społeczeństwo. Kultura. Technologia, 24(1), 109-124. https://doi.org/10.7494/human.2025.24.1.7143