Umiejętność pisania w języku polskim jako drugim u uczniów z doświadczeniem migracji w polskiej szkole – kontekst i przegląd teoretyczny

Autor

DOI:

https://doi.org/10.7494/human.2025.24.1.7032

Słowa kluczowe:

migracje, umiejętność pisania, rozwój umiejętności pisania, język polski jako drugi, język polski jako język edukacji szkolnej, uczniowie z doświadczeniem migracji, tło migracyjne

Abstrakt

Celem artykułu jest przegląd literatury oraz zidentyfikowanie wyzwań związanych z rozwijaniem umiejętności pisania w  języku polskim u uczniów z doświadczeniem migracji na etapie szkoły ponadpodstawowej. W pierwszej części artykułu przedstawiono skalę i dynamikę migracyjną w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu szkolnego. Następnie omawiane są podstawowe kategorie teoretyczne takie jak: język polski jako drugi, język edukacji szkolnej (JES) i model BICS/CALP, które według J. Cumminsa podkreśla wysokie wymagania językowe, jakie stawia JES również w zakresie pisania. Kolejne sekcje syntetyzują dotychczasowe ustalenia literatury na temat pisania oraz trudności pisarskich uczniów z doświadczeniem migracji. Artykuł kończy się rekomendacjami praktycznymi dla dydaktyków i badaczy przedmiotu; także postulatami dalszych prac badawczych nad opracowaniem efektywnych rozwiązań dydaktycznych i systemowych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pliki dodatkowe

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

Łoś, K. (2025). Umiejętność pisania w języku polskim jako drugim u uczniów z doświadczeniem migracji w polskiej szkole – kontekst i przegląd teoretyczny. Studia Humanistyczne AGH. Społeczeństwo. Kultura. Technologia, 24(1), 91-108. https://doi.org/10.7494/human.2025.24.1.7032