Weight-related photos on the Instagram and female wellbeing – an eye-tracking approach

Autor

  • Marta Jabłońska Katedra Informatyki Ekonomicznej i Medycznej, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.7494/human.2024.23.1.6324

Słowa kluczowe:

well-being, women studies, body image, social media, Instagram

Abstrakt

Niniejsze badanie wykorzystuje przykład Instagrama do analizy roli eye trackingu w wykrywaniu uprzedzeń nad wizerunkiem ciała. Podejście łączące metodę eye tracking z kwestionariuszem, posłużyło wysnuciu hipotezy o częściowej rozbieżności między deklaracjami a faktycznymi wzorcami oglądania zdjęć. Wprowadzone skale psychometryczne oceniające dobrostan psychiczny respondentek, wskazały na relacje wyłącznie z zmiennymi pomiarowymi eye trackingu, pomijając ich deklaracje odnośnie preferowanych treści. Wyniki te dostarczyły świeżych spostrzeżeń dotyczących strategii unikania i koncentrowania uwagi na subiektywnie nieatrakcyjnych obszarach ciała podczas oglądania bardzo smukłych sylwetek. Eksploracyjna natura badania wskazała także na możliwe niższe poczucie własnej wartości u uczestniczek internalizujących społeczne ideały piękna. Sugeruję, że treści związane z wagą na Instagramie mogą wpływać na ich dobrostan psychiczny, przy jednoczesnym ujawnieniu uprzedzeń w postrzeganiu ciała za pomocą pomiaru śledzącego wzrok. Niniejsza praca może dostarczyć materiału dla dalszych badań nad wizerunkiem ciała, dobrostanem psychicznym i wpływem jaki wywierają na niego media społecznościowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Opublikowane

2024-06-30

Numer

Dział

Articles