Weight-related photos on the Instagram and female wellbeing – an eye-tracking approach
DOI:
https://doi.org/10.7494/human.2024.23.1.6324Słowa kluczowe:
well-being, women studies, body image, social media, InstagramAbstrakt
Niniejsze badanie wykorzystuje przykład Instagrama do analizy roli eye trackingu w wykrywaniu uprzedzeń nad wizerunkiem ciała. Podejście łączące metodę eye tracking z kwestionariuszem, posłużyło wysnuciu hipotezy o częściowej rozbieżności między deklaracjami a faktycznymi wzorcami oglądania zdjęć. Wprowadzone skale psychometryczne oceniające dobrostan psychiczny respondentek, wskazały na relacje wyłącznie z zmiennymi pomiarowymi eye trackingu, pomijając ich deklaracje odnośnie preferowanych treści. Wyniki te dostarczyły świeżych spostrzeżeń dotyczących strategii unikania i koncentrowania uwagi na subiektywnie nieatrakcyjnych obszarach ciała podczas oglądania bardzo smukłych sylwetek. Eksploracyjna natura badania wskazała także na możliwe niższe poczucie własnej wartości u uczestniczek internalizujących społeczne ideały piękna. Sugeruję, że treści związane z wagą na Instagramie mogą wpływać na ich dobrostan psychiczny, przy jednoczesnym ujawnieniu uprzedzeń w postrzeganiu ciała za pomocą pomiaru śledzącego wzrok. Niniejsza praca może dostarczyć materiału dla dalszych badań nad wizerunkiem ciała, dobrostanem psychicznym i wpływem jaki wywierają na niego media społecznościowe.
Downloads
Downloads
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Authors who publish with this journal agree to the following terms:1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).