Product in dentistry. Benefits obtained by the consumer/patient from the dental service

Authors

  • Kajetan Suchecki University of Economics in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.7494/dmms.2023.17.5994

Abstract

Health care is a specific branch of the economy in which free market principles clash with state activity. Dentistry, however, is the part of health care in which commercial activity clearly dominates (although it is significantly regulated by legal regulations). Therefore, competition between entities providing dental services is significant and is relatively rarely based on the price of medical services, but rather emphasizes the benefits that the patient obtains by choosing a specific provider. The work is based on the case study method and personal observation as part of the implementation of professional duties in 2022-2023. It is intended to present the dental service as an extensive product with a wide range of benefits and values offered to the consumer. The work is also intended to give those entities operating on this market the  opportunity to use good practices and adapt them in their activities.

References

Arszułowicz, N. (2020). “Rola satysfakcji klienta we współczesnym przedsiębiorstwie na przykładzie mikroprzedsiębiorstw w województwie podlaskim”. In: Ekonomia i finanse w XXI wieku: wyzwania dla zglobalizowanego świata. Ed. by J. Kubiczek and A. Borcuch. Łódź-Kielce: ArchaeGraph.

Barańska, M. (2019). “Kontrowersje wokół wizerunku lekarza w reklamie – podejście normatywne”. Marketing i Rynek XXVI.4, pp. 42–52.

Bukowska-Piestrzyńska, A. (2011). Marketing gabinetu stomatologicznego. Warszawa: Czelej.

Ćwiklicki, M. (2010). “Przesłanki stosowania teorii ugruntowanej w naukach o zarządzaniu”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 234, pp. 243–253.

Czakon, W. (2006). “Łabędzie Poppera – case studies w badaniach nauk o zarządzaniu”. Przegląd Organizacji 9, pp. 9–12.

Czubała, A., A. Jonas, T. Smoleń, and J.W. Wiktor (2006). Marketing usług. Warszawa: Wolters Kluwer.

Fazan, J. (2016). Produkt trenera personalnego doby Internetu. Ed. by K. Nessel. Kraków: Katedra Zarządzania w Turystyce UJ, pp. 143–154.

Goi, C.L. (2009). “A Review of Marketing Mix: 4Ps or More?” International Journal of Marketing Studies 1.1, pp. 2–15.

Golinowska, S. (2013). “Kontrowersje wokół ekonomii w ochronie zdrowia i reformy systemu ochrony zdrowia”. Ekonomista 6, pp. 771–797.

Golinowska, S. and M. Tambor (2014). “Źródła finansowania opieki zdrowotnej”. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 12.3, pp. 205–217.

Grzegorczyk, W. (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. Ed. by W. Grzegorczyk. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 9–16.

Janoś-Kresło, M. (2007). “Zachowania konsumentów na rynku usług opieki zdrowotnej w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (w świetle wyników badań empirycznych)”. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów/Szkoła Główna Handlowa 85, pp. 28–45.

Kantyka, S. (1998). “Rynek ochrony zdrowia”. Polityka Społeczna i Gospodarcza 1, pp. 175–184.

Knop-Iwińska, K. and K. Szymańska (2015). “Wartość dla klienta jako podstawa budowania pozycji konkurencyjnej kin studyjnych”. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 13.62, pp. 73–85.

Kotler, Ph. and K. Keller (2016). Marketing Management. Global edition. London: Pearson.

Kożuch, A. and I. Marzec (2014). “Studium przypadku jako strategia badawcza w naukach społecznych”. Zeszyty Naukowe WSOWL 172.2, pp. 32–44.

Krawiec, W. and K. Szymańska (2017). “Przewaga konkurencyjna w świetle korzyści i doświadczeń dostarczanych klientom teatrów i filharmonii”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 328, pp. 18–29.

Krot, K. (2018). Jakość i marketing usług medycznych. Warszawa: Wolters Kluwer.

Lisiński, M. (2016). “Metody naukowe w metodologii nauk o zarządzaniu”. Przegląd Organizacji 915.4, pp. 11–19.

Lotko, A. (2017). “Wieloaspektowość definiowania usług”. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska z. 105, pp. 257–266.

Majchrzak-Lepczyk, J. (2019). “Kreowanie wartości dla klienta wyzwaniem dla e-commerce”. Przedsiębiorczość i Zarządzanie 20.7, pp. 109–121.

Markowska, E. and S. Węglińska (2019). “Ekonomia na rynku zdrowia i jego finansowanie”. Studia Ekonomiczne, Prawne i Administracyjne 4, pp. 31–41.

Metcalfe, D., A.J. Rios Diaz, O.A. Olufajo, M.S. Massa, N.A. Ketelaar, S.A. Flottorp, and D.C. Perry (2018). “Impact of public release of performance data on the behaviour of healthcare consumers and providers”. The Cochrane Database of Systematic Reviews 9.9. Art. no. CD004538.

Nojszewska, E. (2011). System ochrony zdrowia. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Pabian, A. (2020). “Ewolucja koncepcji marketing mix”. In: Marketing w przedsiębiorstwie – ujęcie operacyjne. Ed. by A. Czubała, R.E. Niestrój, and A.M. Pabian. Warszawa: PWE.

Pizło, W. (2009). “Studium przypadku jako metoda badawcze w naukach ekonomicznych”. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 11.5, pp. 246–251.

Przedworska, K. (2023). “Ewolucja koncepcji marketing mix”. In: Kierunki rozwoju teorii i praktyki zarządzania w kontekście badań młodych naukowców.

Ed. by M. Lisiński and J. Dzieńdziora. Dąbrowa Górnicza: Akademia WSB, pp. 279–294.

Przybyłka, A. (2011). Systemy ochrony zdrowia. Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Rudawska, I. (2004). “Marketingowa koncepcja w opiece zdrowotnej – kontrowersje i specyfika”. Problemy Zarządzania 6.4, pp. 122–134.

Rzeźnicki, A., A. Kunert, J. Stefanek, and J. Krakowiak (2018). “Determinanty wyboru gabinetu stomatologicznego na przykładzie wybranego gabinetu stomatologicznego w Łodzi”. Przedsiębiorczość i Zarządzanie 19.12, pp. 59–73.

Sitarz, M. and B. Tymczyna-Borowicz (2020). “Zarażenie pacjenta w gabinecie stomatologicznym – odpowiedzialność prawna placówki medycznej oraz lekarza w okresie pandemii SARS-CoV-2”. Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie XIII.2, pp. 461–473.

Smoleń, T. (2013). “Marketing w tworzeniu wartości dla klienta na rynku dóbr kultury – na przykładzie oferty muzeum”. Handel Wewnętrzny 1.3, pp. 263–269.

Szcześniak, M. (2020). “Proces decyzyjny konsumenta na rynku”. Zeszyty Naukowe PUNO 8.1, pp. 379–390.

Szymańska, K. (2022). “Budowanie przewagi konkurencyjnej na podstawie wartości i doświadczeń dla konsumentów z pokolenia Z na przykładzie rynku mody”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 66.4, pp. 160–171.

Szymura-Tyc, M. (2005). Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Wójcik, A., W. Pakaszewski, K. Smulewicz, B. Ziomko, and B. Rusin (2023). “The impact of the COVID-19 pandemic on oral health”. Journal of Education, Health and Sport 13.2, pp. 249–254.

— (2018). “Wartość dla klienta a cele organizacji”. Studia i Prace WNEIZ US 53.3, pp. 77–88.

Yin, R.K. (2003). Application of case study research. Thousand Oaks: Sage Public.

Downloads

Published

2024-07-19

How to Cite

Suchecki, K. (2024). Product in dentistry. Benefits obtained by the consumer/patient from the dental service. Decision Making in Manufacturing and Services, 17, 47–57. https://doi.org/10.7494/dmms.2023.17.5994

Issue

Section

Articles